مصرف کافئین در بارداری می تواند اثرات ماندگاری بر کودک داشته باشد

اول  مارس 2021- محققان دریافتند که نوشیدن قهوه در دوران بارداری می تواند اثرات طولانی مدتی بر کودک داشته باشد.

تیمی از موسسه ی علوم اعصابDel Monte ، در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر (URMC) شواهدی یافته اند، که نشان می دهد کافئین می تواند تغییرات مهمی در مغز ایجاد کند که ممکن است بر رفتار کودک در سنین بالاتر، تأثیر گذارد.

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان هزاران اسکن مغزی کودکان 9 و 10 ساله را بررسی کردند. آنها الگویی از تغییر ساختار مغز را در بین کودکانی که قبل از تولد در معرض کافئین بودند، کشف کردند.

محقق ارشد این مطالعه John Foxe، مدیر انستیتوی علوم اعصاب دل مونت، گفت: اینها نوعی از تأثیرات کوچک هستند که باعث ایجاد بیمارهای وحشتناک روانپزشکی نمی شوند، اما باعث مشکلات رفتاری حداقل اما قابل توجهی می شوند که ما را وادار می کند که اثرات طولانی مدت مصرف کافئین در دوران بارداری را در نظر بگیریم.

او افزود: "من فکر می کنم نتیجه این مطالعه یک توصیه باشد که مصرف کافئین از هر طریقی در دوران بارداری احتمالاً ایده خوبی نیست."

برخی از تاثیراتی که محققان در طول مطالعه مشاهده کردند، شامل مشکلات توجه و بیش فعالی در کودکان بود.

مطالعات قبلی نشان داده اند که کافئین در برخی مواقع می تواند بر بارداری اثر مضر بگذارد، زیرا به خوبی اثبات شده است که جنین قادر به تجزیه ی کافئینی که از جفت عبور می کند، نیست. اما این مطالعه نشان می دهد که مصرف کافئین در دوران بارداری چگونه می تواند پس از تولد کودک، اثرات ماندگاری داشته باشد.

دکتر Zachary Christensen، از برنامه ی آموزش علوم پزشکی، گفت: آنچه این ویژگی را منحصر به فرد می کند، این است که ما یک راه بیولوژیکی داریم که هنگام مصرف کافئین در دوران بارداری متفاوت به نظر می رسد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/caffeine-in-pregnancy-can-have-lasting-effects-on-the-child.html